hur man övar in stycken á la thorsson
Hur man övar in stycken finns det ju många recept på, och här är receptet från min lärare, Inge Thorsson:
1. Spela igenom och lär känna frasen - för att man ska få en bild över vad man ska öva in, frasen får inte vara längre än ca 7 toner, det är allt muskelminnet klarar av att komma ihåg
2. a) Öva allt i långa stråk, halvnoter alt. fjärdedelar, utan rytm för klang och intonation - se till att du sätter tonerna spikrent, fuska inte över denna
2. b) Öva alla lägesväxlingar - dessa övar du först långsamt för att hitta, rytmisera sedan på alla möjliga sätt du kan komma på för att komma åt själva växlingen. Efter en bra tagning tar du ner fiolen, tittar upp i taket i tio sekunder och spelar sedan växlingen igen ca tre gånger innan du tar ner fiolen. Upprepa det tills det sitter, var medveten om allt du gör. Ska handens form ändras då du går upp högt i läge?
3. Öva 4 + 4 bundet och rytmiseringar - Dela upp frasen i grupper om fyra, spela dessa med legatobåge, först jämna åttondelar, sedan rytmisera åt båda hållen; tadi tadi tadi tadi respektive tida tida tida tida. Behåll legatobågen då också!
4. Öva med flera stråk per ton, 4 eller 2 och rytmiseringar - spela fortfarande utan notvärden, först jämna åttondelar eller sextondelar, sedan rytmisera åt båda hållen; tadi tadi tadi tadi respektive tida tida tida tida.
5. Öva med spiccato, 4 eller 2 per ton - samma som ovan, fast spiccato och utan rytmisering
6. Sjung frasen före, spela den, härma din egen röst - det är här man kan göra bra musiker av de som inte är det, påstår Inge. Var noga med att du verkligen lyssnar hur du sjunger och spelar.
7. Frasera och nyansera - överdriv från början, du kan minska skillnaderna sedan. Upprepa samma sekvens av toner 3-4 ggr innan du tar ner instrumentet, tittar i taket i 15-20 sekunder för att hjärnan ska hinna bearbeta. Upprepa sedan sekvensen igen 3-4 ggr och vid en bra tagning tar du ned instrumentet för paus. Upprepa detta åtminstone tre gånger. På så vis sätter det sig i muskelminnet.
När man övar en fras och ett stycke i början ska man hålla sig till korta stråk, intensiv ton och känna att man har ett väldigt litet rum att röra sig inom. Detta för att man ska få kontroll på det man gör och sätta allt perfekt. Nästa steg är att man ska få in lite mer luft i stråken, öppna upp klangen. Avsluta när det sitter med att leka storm på finlandsbåten - mycket luft i stråken, gunga från vänster till höger fot, rör på fiolen.

Har ni några andra tips? :)
/Ellen
1. Spela igenom och lär känna frasen - för att man ska få en bild över vad man ska öva in, frasen får inte vara längre än ca 7 toner, det är allt muskelminnet klarar av att komma ihåg
2. a) Öva allt i långa stråk, halvnoter alt. fjärdedelar, utan rytm för klang och intonation - se till att du sätter tonerna spikrent, fuska inte över denna
2. b) Öva alla lägesväxlingar - dessa övar du först långsamt för att hitta, rytmisera sedan på alla möjliga sätt du kan komma på för att komma åt själva växlingen. Efter en bra tagning tar du ner fiolen, tittar upp i taket i tio sekunder och spelar sedan växlingen igen ca tre gånger innan du tar ner fiolen. Upprepa det tills det sitter, var medveten om allt du gör. Ska handens form ändras då du går upp högt i läge?
3. Öva 4 + 4 bundet och rytmiseringar - Dela upp frasen i grupper om fyra, spela dessa med legatobåge, först jämna åttondelar, sedan rytmisera åt båda hållen; tadi tadi tadi tadi respektive tida tida tida tida. Behåll legatobågen då också!
4. Öva med flera stråk per ton, 4 eller 2 och rytmiseringar - spela fortfarande utan notvärden, först jämna åttondelar eller sextondelar, sedan rytmisera åt båda hållen; tadi tadi tadi tadi respektive tida tida tida tida.
5. Öva med spiccato, 4 eller 2 per ton - samma som ovan, fast spiccato och utan rytmisering
6. Sjung frasen före, spela den, härma din egen röst - det är här man kan göra bra musiker av de som inte är det, påstår Inge. Var noga med att du verkligen lyssnar hur du sjunger och spelar.
7. Frasera och nyansera - överdriv från början, du kan minska skillnaderna sedan. Upprepa samma sekvens av toner 3-4 ggr innan du tar ner instrumentet, tittar i taket i 15-20 sekunder för att hjärnan ska hinna bearbeta. Upprepa sedan sekvensen igen 3-4 ggr och vid en bra tagning tar du ned instrumentet för paus. Upprepa detta åtminstone tre gånger. På så vis sätter det sig i muskelminnet.
När man övar en fras och ett stycke i början ska man hålla sig till korta stråk, intensiv ton och känna att man har ett väldigt litet rum att röra sig inom. Detta för att man ska få kontroll på det man gör och sätta allt perfekt. Nästa steg är att man ska få in lite mer luft i stråken, öppna upp klangen. Avsluta när det sitter med att leka storm på finlandsbåten - mycket luft i stråken, gunga från vänster till höger fot, rör på fiolen.

Har ni några andra tips? :)
/Ellen
Kommentarer
Postat av: karin
Storm på finlandsfärjan :) haha det var kul! Jag har iofs upplevt det och det var ett helvete. Värt att prova.
Björns tips i alla lägen när man frågar honom om något är
"Sjuung!"
Inte lika detaljerat som Inges plan men det funkar rätt bra. Kan man sjunga det och vet vad man vill musikaliskt är det lättare att anpassa tekniken efter det istället för tvärtom..
Har lite svårt för det dock. Hakar lätt upp mig på de tekniska problemen utan att veta vart jag ska med frasen. INte bra, men allt man är medveten om är ett steg i rätt riktning!
Trackback